Articol preluat din
"Formula AS" |
|
|
Tara
Solomonarilor
Tara Solomonarilor
- Stapani ai vanturilor si calatori prin nori,
solomonarii traiesc jumatate in poveste, jumatate prin padurile
Bucovinei. Nu exista sat prin care trecerea lor sa nu fi lasat in
urma minuni. Aducatori de ploi si risipitori de furtuni, ei poarta
oameni prin ceruri si fac sa curga laptele din copaci. Calatorie pe
urmele unor mistere stravechi
-
Solomonarul este unul
dintre cele mai enigmatice personaje ale mitologiei populare
romanesti. Mai mult decat niste simpli “vrajitori”, solomonarii,
numiti si grindinari, hultani, ghetari, izgonitori de nori sau
zgrabuntasi erau - ori poate mai sunt inca - initiati la “scolile de
solomonarie” in stiintele astrologiei, ale prezicerii viitorului,
dar mai ales in stapanirea tuturor fenomenelor meteorologice. Desi
se pare ca termenul “solomonar” a patruns in lexicul romanesc abia
prin secolele XVII-XVIII, originea primilor izgonitori de nori se
pierde in adancimile istoriei. Unii ii alatura vechilor preoti
asceti traco-geti - kapnobatai (“calatori prin nori” sau “umblatori
prin fum”), cei care sagetau norii spre a opri balaurii furtunilor.
Altii spun c-ar fi urmasi ai Sfantului Ilie, des intalnit in
legendele populare, taumaturgul “care-i fulgera pe draci si oamenii
pacatosi”. Mai este o varianta: asa cum se spune intr-un basm
bucovinean, cules in 1932, “puterea, Solomonarii o au de la
imparatul cel intelept Solomon, care a stapanit toate tainele de pe
lumea asta”. Solomon, faimosul rege iudeu biblic, putea sa inchida
si sa deschida cerurile, iar la porunca lui vanturile il ridicau
chiar pana la Dumnezeu.
Dar urmele Solomonarilor nu se afla
doar in poveste. Nu demult, am auzit ca prin vaile salbatice ale
Bucovinei oamenii inca ii mai vad pe “magii cersetori”, urmasi ai
stravechilor solomonari. Cele ce urmeaza se aduna, de fapt, in
istoria unei cautari. Voi relata o calatorie varateca prin Bucovina,
catre taramul aducatorilor de ploi, facuta de mine in luna lui
ciresar a anului 2000, cel mai secetos din ultima jumatate de veac.
Povestea s-ar putea numi simplu: “In cautarea Tarii solomonarilor”.
Hultanii
Basmul se apropia de
sfarsit. Il ascultasem cu foame de amanunte pe povestitorul din fata
mea, despre care se zicea ca-i dintr-un neam foarte vechi de hutuli.
Auzisem o intreaga legenda cu solomonari, imblanzitori ai balaurilor
furtunii, stapanitori de vanturi si ploi, istorisiri despre “hultanie”, o tehnica straveche de teleportare intre spatii si
vremi, sau despre vechile “scoale de solomonarie” din Bucovina,
care-i invata pe magii stihiilor prevestirea viitorului, cititul in
stele, legarea si dezlegarea de ploi. Si totusi, interlocutorul meu
nu reusise sa stranga pulberea acestor imprastiate legende, pe care
le intalnise prin carti, gazete sau povesti relatate de babe si de
batrani, nu-mi putea explica ce sunt misteriosii solomonari, nici
daca ei au existat vreodata. Il interesasera toate aceste
superstitii doar fiindca traise in copilarie o intamplare
neobisnuita, ce avea legaturi cu misterioasele solomonii. Atunci
nu-i daduse atentie, dar cu trecerea anilor a inteles ca secventa
aceea are talcuri mult mai adanci si secrete. Isi amintea multi
tarani cu straie albe si pielea arsa de soare, risipiti pe un camp
nesfarsit. Asteptau ceva parca, privind in cer. Seceta pustiitoare,
totul era rosiatic, ogorul fript de blestemul arsitei, iar catre
amiaza, glia devenea precum jarul si aerul se curba. Taranii auzeau
un zgomot inspaimantator, infundat, de joasa frecventa, si imediat
incetau lucrul, batand speriati mii de cruci: “Doamne, ajuta-ne!”.
Daca ridicau ochii spre soare, ei spuneau ca le fulgera privirea
ceva ca un ghem de carpa alba, inconjurat de ceata, trecand prin
vazduh, o nalucire spintecand cerul sau propriile lor minti, cine
stie. “Oamenii scuipau in san cu obida, tipand: < >. Hultanul, adica uliul, vulturul, era de fapt
solomonarul care fie mergea prin nori, fie <>
pe cineva din locuri si timpuri indepartate... Batranii ne ziceau
atunci ca-n sat umbla oameni anume creati pentru a fi vrajitori,
nascuti cu camasa descantata si caita pe cap, pe care-i recunosti
prin aceea ca se tin ca niste cersetori. Dar pe cersetorul acesta nu
vezi sa-l huiduiasca cineva, ci lumea se uita la el cu sfiala, ca la
un om sfant. Pita pe care o iau acesti milogi nu o mananca, ci o
arunca pe ape, pentru sufletul mortilor sau pentru dezlegarea
ploilor. Ei, copilaria a trecut... Apoi, cand am citit undeva ca
hultania este asemanatoare chiar practicilor samanice, toate aceste
secrete ale prunciei mele au inceput sa ma preocupe iarasi, si
foarte intens”, isi aminteste tovarasul meu de drum.
Si
totusi, omul meu nu vazuse vreodata vreun solomonar, nu stia nici
daca in locurile copilariei sale mai exista cineva care sa poata
povesti despre descantatorii ploilor. Mai mult, ca un semn rau, el
pur si simplu nu reusea sa-si aminteasca nici macar satul bucovinean
unde au avut loc aceste aparitii, avea insa credinta ca trebuie sa
fie undeva in triunghiul Moldovita-Brodina-Arbore. Drept care acum,
la sfarsit de poveste, s-a legat sa porneasca impreuna cu mine prin
Obcinile Bucovinei, in cautarea adancilor sale obsesii.
O calatorie initiatica
Ei bine,
trebuie sa marturisesc ca n-a fost usor, caci zile in sir am
haladuit zadarnic prin catunele muntilor, cateodata batand din casa
in casa, iscodindu-i pe batranii mai intelepti ai satelor, care de
obicei traiesc sihastriti, dar slobozi in padurile de pe culmi,
incercandu-i mereu cu aceeasi si aceeasi intrebare: “Ati auzit
vreodata de oameni care, prin descantece, aduc, intorc sau opresc
ploaia?”.
Langa hotarul de nord al tarii, la Nisipitu, un
mosneag de 84 de ani incepuse sa ne dea speranta. Ioan Cobelita
spune ca si acum sunt niste haiduci care stiu “a intoarce” vanturile
si furtunile: “Au o lumanare ce-o sfintit-o de Pasti si stie zice
niste descantece. Sa zicem c-aicea faceam fan si, daca bate piatra,
ei descanta si-o da pe padure, o muta la Lupcina. Dar pentru asta,
trebuie sa postesti douaspe vineri peste an. Vinerile mari, in post
negru, sunt rugaciuni tare puternice. Uite ce puteau face: daca ei
mergeau asa, pe-o poiana si vrea sa bea lapte, el stia asa de tare
sa descante, ca infipta cutatul intr-un brad si curgea lapte. I-am
cunoscut in persoana, zicea ca stie <>. Da’
de solomonari nu, n-am auzit... Numai cu rugaciune la Dumnezeu si
credinta, aia-i!”.
Un alt raspuns am primit de la batrana
Sutac Maria. Nu prea aude, aproape a asurzit din cauza unui frig
mare care a fost altadata aici, in Nisipitu. Gurile rele zic ca, in
taina, si ea s-ar indeletnici cu vraji ori descantece. Desi
garbovita pana aproape de pamant, abia putand merge, oamenii o
respecta cumva, ca pe o stramoasa a locului. Si in pofida aparentei
uratenii a trupului ei sprijinit in carje, chipul prelung, brazdat
de vremi, ascunde trasaturi delicate, nobile chiar, si o inteleapta
cumpatare ii armonizeaza vorbele. Adanci si pline de talc ii erau
povestile, insa de solomonari sau hultani nici pomeneala, nu auzise
sau poate doar se facea ca nu auzise. De la batrana asta am aflat
insa ca altadata, pentru adusul ploilor, fecioare impodobite ca de
nunta erau duse cu sila la un iezer sau la Paraul Ascuns, unde erau
imbaiate tocmai in perioada aceea “de boala”, cand n-aveau voie sa
intre in biserica. Si ca prin aceasta scalda, fata imblanzea “duhul” apei.
In sfarsit, gasisem ceva. Citisem despre fecioarele
curate, trimise in pustie, carora solomonarii le daruiau “capastrul
cel fermecat” si puterea de a infrana stihiile firii, facandu-le
astfel “solomonarite”. O veche legenda amintea cum “la o fantana,
balaurul mananca in fiecare zi un chip de fata mare dupa ce o
iubeste”, o alta ca “fecioara sorocea din gura sau cu niste
betisoare de alun; in pielea goala se ducea cu betele langa iaz si
aducea sau oprea ploaia”.
Din nou in masina, spre Moldovita.
Pazitorii de grindine
Multumiti ca
totusi calatoria in tinuturile Brodinei n-a fost zadarnica, ne-am
indreptat spre Moldovita, cea mai sudica patrie a hutulilor. Mult am
colindat si obcinele acestea legendare, din Argel pana in Demacusa,
cautand cu incapatanare pe vracii ploilor, dar calauza mea tot nu-si
amintea pe unde vazuse hultanii. Dar un alt zvon ne trimite catre
regiunile mai joase ale Bucovinei. Cineva ne zice ca nu aici, ci-n
satele din apropierea Radautiului se angaja cate un om, doar ca sa
bata clopotele sau toaca atunci cand se apropie o grindina mare,
oameni tari cu duhul, numiti “pazitori de grindine” sau grindinari.
Ei n-aveau altceva de facut decat sa vegheze in hotarul satului,
uitandu-se in nori. Si iarasi, babele zvoneau: pe la Marginea,
Casvana, Solca si Arbore se platea altadata cate un vrajitor care
citea stelele si gonea norii, care prezicea oamenilor zodiile si
vremea, statea pe dealuri, mereu cu ochii pe cer, pazind campii,
traind din bucatele cu care il miluiau gospodarii. “La Arbore, da!
La Arbore a fost!”, si un fulger de amintire a strabatut ochii
tovarasului meu hutul, ca avea acolo un unches pe care nu-l mai
vazuse de multi ani, Grigore Manoil pe nume. Pe data, asemeni parca
unor “fantanari” insetati de basm, am pornit-o intr-acolo,
mutandu-ne si noi cautarile catre zonele mai blande ale Bucovinei.
In locuri unde ploua mai putin.
Arbore. Povestea
noastra ar fi putut incepe de-aici
Daca se poate zice
ca si satele au firea lor, in Arbore, la fiecare brazda de pamant,
plugul zgarie cioburile unor batrane civilizatii. Dealurile
Portarului, Blandului, Lupului sau Tapului, luncile Clitului si
Solcii sunt locuri magice, pline de ciudatenii, ce-au inabusit
comorile unor sate dacice. Taranii se minuneaza ca, in fiecare an,
din molozuri ori din paraie rasar ulcioare, caramizi sau banuti de
aur. Fratii se banuiesc intre ei pentru averi nemuncite, fiindca
aici pizma nu-l strica pe om, ci-l face mai puternic. Observ la
arboreni o suspecta uniformitate a felului in care si-au cladit
casele, toate avand la strada garduri inalte de lemn, inaltate exact
la acelasi nivel, si nimeni nu braveaza cu monumentalitatea in fata
vecinilor, de parca fiecare ar ascunde cate o taina a casei si n-ar
prea vrea “sa dea de banuit”. De-a lungul braului de garduri, cam
din zece in zece metri, gospodarii si-au facut porti la fel de
asemanatoare, ridicate pe doi stalpi inalti, in varf cu cate un mot
de tigla.
Te intampina prietenosi, insa numai de peste gard.
La trecerea noastra, capete imbrobodite apar din loc in loc, zambind
fara dinti. Pe stalpii telegrafului, in pamatufuri de cuib, berze
apocaliptice se arcuiesc catre cer. Remarc o alta bizarerie a
arborenilor: in fata absolut tuturor caselor este cate o bancuta
scunda din lemn. In zilele de lucru, pe ele nu sade nimeni. Abia la
sarbatori toate familiile ies pe laitele astea, spre a vorbi cu
vecinii: ulite intregi se impestriteaza de oameni, dar care nu se
misca de la porti, nu se aduna in locuri publice, ci stau asa, ore
in sir pe banci, comunicand doar cu cei apropiati, ca la o sezatoare
intinsa pe cativa kilometri. Si astfel, nu e de mirare ca multi
consateni nici nu se cunosc intre ei, ca nu au de unde sa stie ca la
fiecare trei case ar locui cate un fermecator din vechime.
Importanta este in Arbore strigarea numelor. Fara economie
de vorbe, cineva isi cheama vecinul si-i zice Ion Iliese a lui
Gheorghe a lui Toader a lui Gheorghe a lui Duminte, iar pronuntarea
acestei scurte genealogii nu este flecareala ieftina, ci arata ca
omul chemat are stramosi de seama. Cand nu-l strigi asa, omului
trebuie sa-i zici porecla. Absolut toti barbatii au porecla, ba se
spune ca daca vezi numai cusma flacaului peste poarta stii cine-i
acolo.
Si obiceiul asta are o noima: sunt neamuri numeroase
si astfel multi sateni ajung sa aiba acelasi nume. Porecla magica
rostita intr-un fel anume, cu accentul arborean, devine un fel de
cod, de cheie spre inima si bunatatea omeneasca, si doar asa ii
gasesti casa mai repede. In acest fel aflam ca-n sat sunt doi cu
porecla “Hultanu” si unul cu porecla “Solomonariu”. Eram pe drumul
cel bun.
Cei care aduc oameni pe
sus
Buliga e neamul cel mai mare din Arbore. Buliga
Ion traiesc astazi douazeci si sapte, iar satul ne indruma catre cel
mai batran dintre ei, zis Hent, peste care trecusera 93 de ani de
adanc zbucium. Locuieste in “Cotu de Jos” al Arborelui, doar el,
impreuna cu nevasta, avand casuta, acareturile si ograda pictate in
verde. Un mosneag ciolanos, cu fruntea inalta, sapata de necazuri si
fata spanateca. Batranul ne vorbeste repezit, parca l-am fi trezit
din cine stie ce treburi importante ori, poate, din cine stie ce
basm. Ne zice ca si el, ca mai toti casvanenii si arborenii au stat
mult “prezonieri” in lagare la rusi, astfel ca-n vremea asta,
femeile si mumele lor cautau descantatori puternici, ingeri ai
vanturilor. Astora le spunea “cei care aduc oamenii pe sus”,
vrajitori care mai traiesc si astazi. “Din ceri se auzea ca un
strigat: <>. Urla cei dusi pe sus: <>.
Vrajtoriu ii chema, ii ducea si ii trantea unde vra el. S-auzea
aici, apoi iarasi, la cativa kilometri, mergea peste noi prin nouri,
saracii oameni...”
Ne-a scapat un strigat de uimire. Da!,
asta era “hultania”, teleportarea calatorilor prin vazduh. Citisem
despre apa sau laptele cald si proaspat pe care trebuie sa-l bea
“chematul” spre a i se restabili echilibrul energetic, stiam ca daca
umblatorul prin nori nu primeste apa imediat ce ajunge poate muri,
caci “zborul” il osteneste de moarte.
La intervale rare, ne
intrerupe si batrana Buliga, vorbind despre barbatul ei ca si cum
n-ar fi de fata, ca si cum ar fi un lucru neinsufletit. Iata o
istorie veche, de cand ea incercase sa-si aduca sotul pe sus, pe
care preferam sa o redam cu exactitate: “N-o fost asta acasa trei
ani din lagar. Eu n-am vrut sa-l ieu acasa si vrajitoarea m-o hulit.
Mi-o zas: <>. Zac: <>. Na, ne-am luat doua femei si ne-am dus la
vrajitoarea ceea, eu si o vecina cumatra. Intreb: <>. <>, zice ea. Mi-a cerut cinci sute de lei sa-i dau si
de-ale mancarii. Amu, eu eram mai darnica, da’ cumatra asta, asa
zgarcita era... n-ar fi dat nemica... Dar cand am vazut-o ca si ea
se-ntinde sa deie, apai eu nici atata nu m-am oprit. Apai vin eu
acasa, ii pun un pungalau de farina de grau si bani si-i dau. Amu,
trece vreo doua zale, ma duc iarasi si-ntreb: <>. Zice: <>. <> <> Zic: <>. Vecina asta
zice: <>. Eu zic: <>. Mai
trece vreo doua zile, iar ma duc: <>. <>, zace
ea. <> Ei, omul femeii istiia vine. Vrajitoarea zice: <>. Mai trece vreo saptamana,
vine si a meu acasa. Ase m-am bucurat, c-am lasat si bani si tot, si
nu mi-o mai pasat de nemica”.
Si, in sfarsit, o
aparut solomonariu, calare pe balaur...
Punctul
terminus al initierii nostre. Gasim in sfarsit omul care ne poate
vorbi cu exactitate despre gonitorii de nori. E prima data cand
auzim cuvantul “solomonar” rostit raspicat si firesc, de gura unui
alt batran din neamul Buligilor. Omul din fata mea era el insusi o
legenda: stie “cat in stele”, degetele noduroase inca ii umbla ca
vrajite pe fluieras sau arcusul cobzei, ba arborenii spun ca
mosneagul asta mai bate inca “lunca”, “randunica” sau alte jocuri
vechi, dar asa de voiniceste, ca si feciorii tineri se inciudeaza
cand il vad. Pe peretele din fund al odaii atarna zeci de distinctii
si medalii castigate la mari festivaluri de folclor din lume. Spre
deosebire de celalalt Buliga, batranul acesta era in putere, vanos
si puternic, carnea nu i se botise de fel, iar pieptul ii era inca
bombat si tare. In ochii sai mereu umezi si lucitori, de o
inteligenta inspaimantatoare, s-au adunat intelepciunea celor 91 de
ani si legendele unui sat intreg. Asa l-am gasit: in cerdacul lui
sculptat cu migala, privind departarile, sau veghind parca ceva
anume. Astfel isi incepe povestea, cu franchetea de temut a
bucovineanului puternic: “Uitati-va la mine, 90 de ani cum ma
vedeti, amu o sa ziceti, omu’ asta nu-i cuminte, dar eu atata ma
samt de destept, parca nu mai am pereche, la varsta asta ajungi la
asa o cumintenie si liniste, ca toate din lumea asta le vezi
limpede”.
Despre solomonari i-a vorbit odata, la inceput de
veac, prin 1929-1930, un vecin, Vasile Carcu, care a murit in 1940 “de tanar”, la varsta de 60 de ani. Iar acest Vasile Carcu a vazut
solomonarul in carne si oase. Iata cum a fost: “Era langa un iezer
un balaur care scotea ploile. Vasile asta a luat pusca si-o zis ca
el o sa impuste balaurul, fiindca purta dusmanie oamenilor. In
vremea asta, solomonariu sta-n balcon cu boieriu mosiei, amandoi.
Apai, Vasile asta o vrut sa-l impuste si-atunci vai, s-o starnit o
vantoasa si toata iarba dealului o-nceput sa se miste si sa se
infoaie, dealu’ tot o prins viata si-atuncea, in sfarsit, o aparut
solomonariu. Mare, cu sapte pieptare, cu traista, cartea de vraji in
mana, avea un toiag cu care a fost omorat un sarpe, topor descantat
si frau din coaja de mesteacan. Cu fraul asta el o imblanzit
balaurul. Solomonariu ii spunea: <>. Cand solomonariu ii incalecat pe balaur prin cer,
balaurul intreaba de solomonar daca-s in tarina ori pe padure.
Solomonariu il pacaleste, zice ca-s in tarina cand is pe padure, asa
muta ploile pe paduri si cruta satele”. Da, asta era istoria secreta
a mentalitatii populare, de care stiam: balaurul, principiu al
haosului si stihiilor, imblanzit si invins de solomonarul demiurg,
urmasul zeului dac Gebeleizis, zeul furtunilor fertile, ce strunea
cu fulgere fiara norilor de furtuna. Spusele batranului tainuiau
pilde ancestrale, povestile sale veneau din veac. “Si solomonariu
era om sau ce era? Locuia la boierul acela?”, intreb, iar mosneagul
se repede sa-mi raspunda: “Daa, om era, cu musteata. Mergea pe hat
si pazea cerul. Boieriu il ospata, dar el nu manca de dulce, manca
numai oua, lapte, malai si faguri de miere, asa mananca solomonarii.
De dormit nu doarme in casi, cat de ger ar fi, ci pe malul taurilor,
in pesteri, scorburi sau in pamant. Traiesc fara femei, zic ca
femeia ii stroarce de puteri si daca o singura data o iubit o
femeie, se prefac in oameni ca toti oamenii. Si Vasile asta zicea
c-o vazut cum venea balaurul inaintea ploii printre nouri, cu
solomonariu pe dansul. Solomonariu il prindea de gat si batea
grindina. Cand vroia s-o porneasca prin cer, se ducea pe malul
helesteului si citea din carte, ca era dascalit. Dupa ce gata de
citit, arunca baltagul in mijlocul baltii si cand iesea balauru’ ii
arunca capastrul pe gat si pornea ca o naluca prin cer, calare pe
balaur, si-l conducea pe unde vroia el, pe la boieri ce nu tineau
sarbatorile, ce nu-i dadeau de pomana si le batea mosia cu
piatra...”. Si batranul continua, istoria e atat de coerenta, nimic
extrasenzorial sau fantastic, totul are o concretete cruda,
solomonarul exista si este un om, balaurul e un sarpe sau peste
mare, “ca 5 metri lung, mare, cu doua capete si avea patru labe,
avea cam 2000 de chile, se lasa in balta ceea, in papura ceea si
manca acolo peste. Asta, daca nu-i arunca boieriu in mocirla cate un
bou sau o oaie de pomana. Vai, si cand sa ridicau amandoi,
solomonariu smucind din frau balaurul cela balos, vecinu’ meu o pus
pusca la ochi... da’ solomonariu i-o zis, cu mila, nu-l impusca, ca
dupa aceea o sa fie mai rau, mai rau, ii batran aicea, batraan...”.
Repetand acelasi basm si aceleasi cuvinte, batranul parca
imi descanta simturile. Prelungirea vocalelor producea un ritm
halucinant, ca un suier molipsitor, vorbea despre potopuri, nouri
repezi si vanturi, iti legana intreg sufletul ca intr-o dormitare
plina de suspinari si surasuri. Aproape ca nu-l mai auzeam, aproape
ca nu simtisem cand in ograda au intrat - si nu stiu sa-i fi poftit
cineva - tarani casvaneni, in frunte cu hatrul satului Arbore,
Grigore Manoila, asezandu-se pe unde-au apucat, ascultand si ei,
fara un cuvant, aceasta poveste de demult.
La urma, iesind
cu totii din mutenie, casvanenii se pornira sa vorbeasca, dar toti
deodata si despre cu totul altceva. Curios este ca imediat au
inceput cu totii sa rada si eu nu pricepeam in ruptul capului de ce
radeau, caci nimeni nu spusese vreo gluma. Un raset inspaimantator,
hohot de casta, profund si sanatos, cu mine in mijlocul lor,
privindu-i nedumerit. Si toata carnea fetelor si pantecelor li se
misca si, pentru o clipa, observandu-i un licar in coada ochiului
lui nea Grigore, am avut impresia ca de fapt de mine radeau, dar
asta nu mai avea nici un fel de importanta. Gasisem Tara
Solomonarilor.
|
|