| Articol preluat din 
            "Formula AS"  |   
      
        
        
          
            
              
              
                  |  
              
                 |   
            Tara 
                Solomonarilor
                Tara Solomonarilor 
                
                
                
                 
                - Stapani ai vanturilor si calatori prin nori, 
                solomonarii traiesc jumatate in poveste, jumatate prin padurile 
                Bucovinei. Nu exista sat prin care trecerea lor sa nu fi lasat in 
                urma minuni. Aducatori de ploi si risipitori de furtuni, ei poarta 
                oameni prin ceruri si fac sa curga laptele din copaci. Calatorie pe 
                urmele unor mistere stravechi 
                -
                
                
                
                
                
                
                
                
                 
                Solomonarul este unul 
                dintre cele mai enigmatice personaje ale mitologiei populare 
                romanesti. Mai mult decat niste simpli “vrajitori”, solomonarii, 
                numiti si grindinari, hultani, ghetari, izgonitori de nori sau 
                zgrabuntasi erau - ori poate mai sunt inca - initiati la “scolile de 
                solomonarie” in stiintele astrologiei, ale prezicerii viitorului, 
                dar mai ales in stapanirea tuturor fenomenelor meteorologice. Desi 
                se pare ca termenul “solomonar” a patruns in lexicul romanesc abia 
                prin secolele XVII-XVIII, originea primilor izgonitori de nori se 
                pierde in adancimile istoriei. Unii ii alatura vechilor preoti 
                asceti traco-geti - kapnobatai (“calatori prin nori” sau “umblatori 
                prin fum”), cei care sagetau norii spre a opri balaurii furtunilor. 
                Altii spun c-ar fi urmasi ai Sfantului Ilie, des intalnit in 
                legendele populare, taumaturgul “care-i fulgera pe draci si oamenii 
                pacatosi”. Mai este o varianta: asa cum se spune intr-un basm 
                bucovinean, cules in 1932, “puterea, Solomonarii o au de la 
                imparatul cel intelept Solomon, care a stapanit toate tainele de pe 
                lumea asta”. Solomon, faimosul rege iudeu biblic, putea sa inchida 
                si sa deschida cerurile, iar la porunca lui vanturile il ridicau 
                chiar pana la Dumnezeu. 
                 
                Dar urmele Solomonarilor nu se afla 
                doar in poveste. Nu demult, am auzit ca prin vaile salbatice ale 
                Bucovinei oamenii inca ii mai vad pe “magii cersetori”, urmasi ai 
                stravechilor solomonari. Cele ce urmeaza se aduna, de fapt, in 
                istoria unei cautari. Voi relata o calatorie varateca prin Bucovina, 
                catre taramul aducatorilor de ploi, facuta de mine in luna lui 
                ciresar a anului 2000, cel mai secetos din ultima jumatate de veac. 
                Povestea s-ar putea numi simplu: “In cautarea Tarii solomonarilor”. 
                
                
                 
                Hultanii
                
                
                 
                Basmul se apropia de 
                sfarsit. Il ascultasem cu foame de amanunte pe povestitorul din fata 
                mea, despre care se zicea ca-i dintr-un neam foarte vechi de hutuli. 
                Auzisem o intreaga legenda cu solomonari, imblanzitori ai balaurilor 
                furtunii, stapanitori de vanturi si ploi, istorisiri despre “hultanie”, o tehnica straveche de teleportare intre spatii si 
                vremi, sau despre vechile “scoale de solomonarie” din Bucovina, 
                care-i invata pe magii stihiilor prevestirea viitorului, cititul in 
                stele, legarea si dezlegarea de ploi. Si totusi, interlocutorul meu 
                nu reusise sa stranga pulberea acestor imprastiate legende, pe care 
                le intalnise prin carti, gazete sau povesti relatate de babe si de 
                batrani, nu-mi putea explica ce sunt misteriosii solomonari, nici 
                daca ei au existat vreodata. Il interesasera toate aceste 
                superstitii doar fiindca traise in copilarie o intamplare 
                neobisnuita, ce avea legaturi cu misterioasele solomonii. Atunci 
                nu-i daduse atentie, dar cu trecerea anilor a inteles ca secventa 
                aceea are talcuri mult mai adanci si secrete. Isi amintea multi 
                tarani cu straie albe si pielea arsa de soare, risipiti pe un camp 
                nesfarsit. Asteptau ceva parca, privind in cer. Seceta pustiitoare, 
                totul era rosiatic, ogorul fript de blestemul arsitei, iar catre 
                amiaza, glia devenea precum jarul si aerul se curba. Taranii auzeau 
                un zgomot inspaimantator, infundat, de joasa frecventa, si imediat 
                incetau lucrul, batand speriati mii de cruci: “Doamne, ajuta-ne!”. 
                Daca ridicau ochii spre soare, ei spuneau ca le fulgera privirea 
                ceva ca un ghem de carpa alba, inconjurat de ceata, trecand prin 
                vazduh, o nalucire spintecand cerul sau propriile lor minti, cine 
                stie. “Oamenii scuipau in san cu obida, tipand: < >. Hultanul, adica uliul, vulturul, era de fapt 
                solomonarul care fie mergea prin nori, fie <> 
              pe cineva din locuri si timpuri indepartate... Batranii ne ziceau 
              atunci ca-n sat umbla oameni anume creati pentru a fi vrajitori, 
              nascuti cu camasa descantata si caita pe cap, pe care-i recunosti 
              prin aceea ca se tin ca niste cersetori. Dar pe cersetorul acesta nu 
              vezi sa-l huiduiasca cineva, ci lumea se uita la el cu sfiala, ca la 
              un om sfant. Pita pe care o iau acesti milogi nu o mananca, ci o 
              arunca pe ape, pentru sufletul mortilor sau pentru dezlegarea 
              ploilor. Ei, copilaria a trecut... Apoi, cand am citit undeva ca 
              hultania este asemanatoare chiar practicilor samanice, toate aceste 
              secrete ale prunciei mele au inceput sa ma preocupe iarasi, si 
              foarte intens”, isi aminteste tovarasul meu de drum.  
               
              Si 
              totusi, omul meu nu vazuse vreodata vreun solomonar, nu stia nici 
              daca in locurile copilariei sale mai exista cineva care sa poata 
              povesti despre descantatorii ploilor. Mai mult, ca un semn rau, el 
              pur si simplu nu reusea sa-si aminteasca nici macar satul bucovinean 
              unde au avut loc aceste aparitii, avea insa credinta ca trebuie sa 
              fie undeva in triunghiul Moldovita-Brodina-Arbore. Drept care acum, 
              la sfarsit de poveste, s-a legat sa porneasca impreuna cu mine prin 
              Obcinile Bucovinei, in cautarea adancilor sale obsesii. 
               
               
               
               
              O calatorie initiatica 
               
               
               
              Ei bine, 
              trebuie sa marturisesc ca n-a fost usor, caci zile in sir am 
              haladuit zadarnic prin catunele muntilor, cateodata batand din casa 
              in casa, iscodindu-i pe batranii mai intelepti ai satelor, care de 
              obicei traiesc sihastriti, dar slobozi in padurile de pe culmi, 
              incercandu-i mereu cu aceeasi si aceeasi intrebare: “Ati auzit 
              vreodata de oameni care, prin descantece, aduc, intorc sau opresc 
              ploaia?”.  
               
              Langa hotarul de nord al tarii, la Nisipitu, un 
              mosneag de 84 de ani incepuse sa ne dea speranta. Ioan Cobelita 
              spune ca si acum sunt niste haiduci care stiu “a intoarce” vanturile 
              si furtunile: “Au o lumanare ce-o sfintit-o de Pasti si stie zice 
              niste descantece. Sa zicem c-aicea faceam fan si, daca bate piatra, 
              ei descanta si-o da pe padure, o muta la Lupcina. Dar pentru asta, 
              trebuie sa postesti douaspe vineri peste an. Vinerile mari, in post 
              negru, sunt rugaciuni tare puternice. Uite ce puteau face: daca ei 
              mergeau asa, pe-o poiana si vrea sa bea lapte, el stia asa de tare 
              sa descante, ca infipta cutatul intr-un brad si curgea lapte. I-am 
              cunoscut in persoana, zicea ca stie <>. Da’ 
              de solomonari nu, n-am auzit... Numai cu rugaciune la Dumnezeu si 
              credinta, aia-i!”.  
               
              Un alt raspuns am primit de la batrana 
              Sutac Maria. Nu prea aude, aproape a asurzit din cauza unui frig 
              mare care a fost altadata aici, in Nisipitu. Gurile rele zic ca, in 
              taina, si ea s-ar indeletnici cu vraji ori descantece. Desi 
              garbovita pana aproape de pamant, abia putand merge, oamenii o 
              respecta cumva, ca pe o stramoasa a locului. Si in pofida aparentei 
              uratenii a trupului ei sprijinit in carje, chipul prelung, brazdat 
              de vremi, ascunde trasaturi delicate, nobile chiar, si o inteleapta 
              cumpatare ii armonizeaza vorbele. Adanci si pline de talc ii erau 
              povestile, insa de solomonari sau hultani nici pomeneala, nu auzise 
              sau poate doar se facea ca nu auzise. De la batrana asta am aflat 
              insa ca altadata, pentru adusul ploilor, fecioare impodobite ca de 
              nunta erau duse cu sila la un iezer sau la Paraul Ascuns, unde erau 
              imbaiate tocmai in perioada aceea “de boala”, cand n-aveau voie sa 
              intre in biserica. Si ca prin aceasta scalda, fata imblanzea “duhul” apei.  
               
              In sfarsit, gasisem ceva. Citisem despre fecioarele 
              curate, trimise in pustie, carora solomonarii le daruiau “capastrul 
              cel fermecat” si puterea de a infrana stihiile firii, facandu-le 
              astfel “solomonarite”. O veche legenda amintea cum “la o fantana, 
              balaurul mananca in fiecare zi un chip de fata mare dupa ce o 
              iubeste”, o alta ca “fecioara sorocea din gura sau cu niste 
              betisoare de alun; in pielea goala se ducea cu betele langa iaz si 
              aducea sau oprea ploaia”.  
               
              Din nou in masina, spre Moldovita. 
               
               
               
               
              Pazitorii de grindine 
               
               
               
              Multumiti ca 
              totusi calatoria in tinuturile Brodinei n-a fost zadarnica, ne-am 
              indreptat spre Moldovita, cea mai sudica patrie a hutulilor. Mult am 
              colindat si obcinele acestea legendare, din Argel pana in Demacusa, 
              cautand cu incapatanare pe vracii ploilor, dar calauza mea tot nu-si 
              amintea pe unde vazuse hultanii. Dar un alt zvon ne trimite catre 
              regiunile mai joase ale Bucovinei. Cineva ne zice ca nu aici, ci-n 
              satele din apropierea Radautiului se angaja cate un om, doar ca sa 
              bata clopotele sau toaca atunci cand se apropie o grindina mare, 
              oameni tari cu duhul, numiti “pazitori de grindine” sau grindinari. 
              Ei n-aveau altceva de facut decat sa vegheze in hotarul satului, 
              uitandu-se in nori. Si iarasi, babele zvoneau: pe la Marginea, 
              Casvana, Solca si Arbore se platea altadata cate un vrajitor care 
              citea stelele si gonea norii, care prezicea oamenilor zodiile si 
              vremea, statea pe dealuri, mereu cu ochii pe cer, pazind campii, 
              traind din bucatele cu care il miluiau gospodarii. “La Arbore, da! 
              La Arbore a fost!”, si un fulger de amintire a strabatut ochii 
              tovarasului meu hutul, ca avea acolo un unches pe care nu-l mai 
              vazuse de multi ani, Grigore Manoil pe nume. Pe data, asemeni parca 
              unor “fantanari” insetati de basm, am pornit-o intr-acolo, 
              mutandu-ne si noi cautarile catre zonele mai blande ale Bucovinei. 
              In locuri unde ploua mai putin.  
               
               
               
              Arbore. Povestea 
              noastra ar fi putut incepe de-aici 
               
               
               
              Daca se poate zice 
              ca si satele au firea lor, in Arbore, la fiecare brazda de pamant, 
              plugul zgarie cioburile unor batrane civilizatii. Dealurile 
              Portarului, Blandului, Lupului sau Tapului, luncile Clitului si 
              Solcii sunt locuri magice, pline de ciudatenii, ce-au inabusit 
              comorile unor sate dacice. Taranii se minuneaza ca, in fiecare an, 
              din molozuri ori din paraie rasar ulcioare, caramizi sau banuti de 
              aur. Fratii se banuiesc intre ei pentru averi nemuncite, fiindca 
              aici pizma nu-l strica pe om, ci-l face mai puternic. Observ la 
              arboreni o suspecta uniformitate a felului in care si-au cladit 
              casele, toate avand la strada garduri inalte de lemn, inaltate exact 
              la acelasi nivel, si nimeni nu braveaza cu monumentalitatea in fata 
              vecinilor, de parca fiecare ar ascunde cate o taina a casei si n-ar 
              prea vrea “sa dea de banuit”. De-a lungul braului de garduri, cam 
              din zece in zece metri, gospodarii si-au facut porti la fel de 
              asemanatoare, ridicate pe doi stalpi inalti, in varf cu cate un mot 
              de tigla.  
               
              Te intampina prietenosi, insa numai de peste gard. 
              La trecerea noastra, capete imbrobodite apar din loc in loc, zambind 
              fara dinti. Pe stalpii telegrafului, in pamatufuri de cuib, berze 
              apocaliptice se arcuiesc catre cer. Remarc o alta bizarerie a 
              arborenilor: in fata absolut tuturor caselor este cate o bancuta 
              scunda din lemn. In zilele de lucru, pe ele nu sade nimeni. Abia la 
              sarbatori toate familiile ies pe laitele astea, spre a vorbi cu 
              vecinii: ulite intregi se impestriteaza de oameni, dar care nu se 
              misca de la porti, nu se aduna in locuri publice, ci stau asa, ore 
              in sir pe banci, comunicand doar cu cei apropiati, ca la o sezatoare 
              intinsa pe cativa kilometri. Si astfel, nu e de mirare ca multi 
              consateni nici nu se cunosc intre ei, ca nu au de unde sa stie ca la 
              fiecare trei case ar locui cate un fermecator din vechime. 
               
               
              Importanta este in Arbore strigarea numelor. Fara economie 
              de vorbe, cineva isi cheama vecinul si-i zice Ion Iliese a lui 
              Gheorghe a lui Toader a lui Gheorghe a lui Duminte, iar pronuntarea 
              acestei scurte genealogii nu este flecareala ieftina, ci arata ca 
              omul chemat are stramosi de seama. Cand nu-l strigi asa, omului 
              trebuie sa-i zici porecla. Absolut toti barbatii au porecla, ba se 
              spune ca daca vezi numai cusma flacaului peste poarta stii cine-i 
              acolo.  
               
              Si obiceiul asta are o noima: sunt neamuri numeroase 
              si astfel multi sateni ajung sa aiba acelasi nume. Porecla magica 
              rostita intr-un fel anume, cu accentul arborean, devine un fel de 
              cod, de cheie spre inima si bunatatea omeneasca, si doar asa ii 
              gasesti casa mai repede. In acest fel aflam ca-n sat sunt doi cu 
              porecla “Hultanu” si unul cu porecla “Solomonariu”. Eram pe drumul 
              cel bun.  
               
               
               
              Cei care aduc oameni pe 
              sus 
               
               
               
              Buliga e neamul cel mai mare din Arbore. Buliga 
              Ion traiesc astazi douazeci si sapte, iar satul ne indruma catre cel 
              mai batran dintre ei, zis Hent, peste care trecusera 93 de ani de 
              adanc zbucium. Locuieste in “Cotu de Jos” al Arborelui, doar el, 
              impreuna cu nevasta, avand casuta, acareturile si ograda pictate in 
              verde. Un mosneag ciolanos, cu fruntea inalta, sapata de necazuri si 
              fata spanateca. Batranul ne vorbeste repezit, parca l-am fi trezit 
              din cine stie ce treburi importante ori, poate, din cine stie ce 
              basm. Ne zice ca si el, ca mai toti casvanenii si arborenii au stat 
              mult “prezonieri” in lagare la rusi, astfel ca-n vremea asta, 
              femeile si mumele lor cautau descantatori puternici, ingeri ai 
              vanturilor. Astora le spunea “cei care aduc oamenii pe sus”, 
              vrajitori care mai traiesc si astazi. “Din ceri se auzea ca un 
              strigat: <>. Urla cei dusi pe sus: <>. 
              Vrajtoriu ii chema, ii ducea si ii trantea unde vra el. S-auzea 
              aici, apoi iarasi, la cativa kilometri, mergea peste noi prin nouri, 
              saracii oameni...”  
               
              Ne-a scapat un strigat de uimire. Da!, 
              asta era “hultania”, teleportarea calatorilor prin vazduh. Citisem 
              despre apa sau laptele cald si proaspat pe care trebuie sa-l bea 
            “chematul” spre a i se restabili echilibrul energetic, stiam ca daca 
              umblatorul prin nori nu primeste apa imediat ce ajunge poate muri, 
              caci “zborul” il osteneste de moarte.  
               
              La intervale rare, ne 
              intrerupe si batrana Buliga, vorbind despre barbatul ei ca si cum 
              n-ar fi de fata, ca si cum ar fi un lucru neinsufletit. Iata o 
              istorie veche, de cand ea incercase sa-si aduca sotul pe sus, pe 
              care preferam sa o redam cu exactitate: “N-o fost asta acasa trei 
              ani din lagar. Eu n-am vrut sa-l ieu acasa si vrajitoarea m-o hulit. 
              Mi-o zas: <>. Zac: <>. Na, ne-am luat doua femei si ne-am dus la 
              vrajitoarea ceea, eu si o vecina cumatra. Intreb: <>. <>, zice ea. Mi-a cerut cinci sute de lei sa-i dau si 
              de-ale mancarii. Amu, eu eram mai darnica, da’ cumatra asta, asa 
              zgarcita era... n-ar fi dat nemica... Dar cand am vazut-o ca si ea 
              se-ntinde sa deie, apai eu nici atata nu m-am oprit. Apai vin eu 
              acasa, ii pun un pungalau de farina de grau si bani si-i dau. Amu, 
              trece vreo doua zale, ma duc iarasi si-ntreb: <>. Zice: <>. <> <> Zic: <>. Vecina asta 
              zice: <>. Eu zic: <>. Mai 
              trece vreo doua zile, iar ma duc: <>. <>, zace 
              ea. <> Ei, omul femeii istiia vine. Vrajitoarea zice: <>. Mai trece vreo saptamana, 
              vine si a meu acasa. Ase m-am bucurat, c-am lasat si bani si tot, si 
              nu mi-o mai pasat de nemica”.  
               
               
               
              Si, in sfarsit, o 
              aparut solomonariu, calare pe balaur... 
               
               
               
              Punctul 
              terminus al initierii nostre. Gasim in sfarsit omul care ne poate 
              vorbi cu exactitate despre gonitorii de nori. E prima data cand 
              auzim cuvantul “solomonar” rostit raspicat si firesc, de gura unui 
              alt batran din neamul Buligilor. Omul din fata mea era el insusi o 
              legenda: stie “cat in stele”, degetele noduroase inca ii umbla ca 
              vrajite pe fluieras sau arcusul cobzei, ba arborenii spun ca 
              mosneagul asta mai bate inca “lunca”, “randunica” sau alte jocuri 
              vechi, dar asa de voiniceste, ca si feciorii tineri se inciudeaza 
              cand il vad. Pe peretele din fund al odaii atarna zeci de distinctii 
              si medalii castigate la mari festivaluri de folclor din lume. Spre 
              deosebire de celalalt Buliga, batranul acesta era in putere, vanos 
              si puternic, carnea nu i se botise de fel, iar pieptul ii era inca 
              bombat si tare. In ochii sai mereu umezi si lucitori, de o 
              inteligenta inspaimantatoare, s-au adunat intelepciunea celor 91 de 
              ani si legendele unui sat intreg. Asa l-am gasit: in cerdacul lui 
              sculptat cu migala, privind departarile, sau veghind parca ceva 
              anume. Astfel isi incepe povestea, cu franchetea de temut a 
              bucovineanului puternic: “Uitati-va la mine, 90 de ani cum ma 
              vedeti, amu o sa ziceti, omu’ asta nu-i cuminte, dar eu atata ma 
              samt de destept, parca nu mai am pereche, la varsta asta ajungi la 
              asa o cumintenie si liniste, ca toate din lumea asta le vezi 
              limpede”.  
               
              Despre solomonari i-a vorbit odata, la inceput de 
              veac, prin 1929-1930, un vecin, Vasile Carcu, care a murit in 1940 “de tanar”, la varsta de 60 de ani. Iar acest Vasile Carcu a vazut 
              solomonarul in carne si oase. Iata cum a fost: “Era langa un iezer 
              un balaur care scotea ploile. Vasile asta a luat pusca si-o zis ca 
              el o sa impuste balaurul, fiindca purta dusmanie oamenilor. In 
              vremea asta, solomonariu sta-n balcon cu boieriu mosiei, amandoi. 
              Apai, Vasile asta o vrut sa-l impuste si-atunci vai, s-o starnit o 
              vantoasa si toata iarba dealului o-nceput sa se miste si sa se 
              infoaie, dealu’ tot o prins viata si-atuncea, in sfarsit, o aparut 
              solomonariu. Mare, cu sapte pieptare, cu traista, cartea de vraji in 
              mana, avea un toiag cu care a fost omorat un sarpe, topor descantat 
              si frau din coaja de mesteacan. Cu fraul asta el o imblanzit 
              balaurul. Solomonariu ii spunea: <>. Cand solomonariu ii incalecat pe balaur prin cer, 
              balaurul intreaba de solomonar daca-s in tarina ori pe padure. 
              Solomonariu il pacaleste, zice ca-s in tarina cand is pe padure, asa 
              muta ploile pe paduri si cruta satele”. Da, asta era istoria secreta 
              a mentalitatii populare, de care stiam: balaurul, principiu al 
              haosului si stihiilor, imblanzit si invins de solomonarul demiurg, 
              urmasul zeului dac Gebeleizis, zeul furtunilor fertile, ce strunea 
              cu fulgere fiara norilor de furtuna. Spusele batranului tainuiau 
              pilde ancestrale, povestile sale veneau din veac. “Si solomonariu 
              era om sau ce era? Locuia la boierul acela?”, intreb, iar mosneagul 
              se repede sa-mi raspunda: “Daa, om era, cu musteata. Mergea pe hat 
              si pazea cerul. Boieriu il ospata, dar el nu manca de dulce, manca 
              numai oua, lapte, malai si faguri de miere, asa mananca solomonarii. 
              De dormit nu doarme in casi, cat de ger ar fi, ci pe malul taurilor, 
              in pesteri, scorburi sau in pamant. Traiesc fara femei, zic ca 
              femeia ii stroarce de puteri si daca o singura data o iubit o 
              femeie, se prefac in oameni ca toti oamenii. Si Vasile asta zicea 
              c-o vazut cum venea balaurul inaintea ploii printre nouri, cu 
              solomonariu pe dansul. Solomonariu il prindea de gat si batea 
              grindina. Cand vroia s-o porneasca prin cer, se ducea pe malul 
              helesteului si citea din carte, ca era dascalit. Dupa ce gata de 
              citit, arunca baltagul in mijlocul baltii si cand iesea balauru’ ii 
              arunca capastrul pe gat si pornea ca o naluca prin cer, calare pe 
              balaur, si-l conducea pe unde vroia el, pe la boieri ce nu tineau 
              sarbatorile, ce nu-i dadeau de pomana si le batea mosia cu 
              piatra...”. Si batranul continua, istoria e atat de coerenta, nimic 
              extrasenzorial sau fantastic, totul are o concretete cruda, 
              solomonarul exista si este un om, balaurul e un sarpe sau peste 
              mare, “ca 5 metri lung, mare, cu doua capete si avea patru labe, 
              avea cam 2000 de chile, se lasa in balta ceea, in papura ceea si 
              manca acolo peste. Asta, daca nu-i arunca boieriu in mocirla cate un 
              bou sau o oaie de pomana. Vai, si cand sa ridicau amandoi, 
              solomonariu smucind din frau balaurul cela balos, vecinu’ meu o pus 
              pusca la ochi... da’ solomonariu i-o zis, cu mila, nu-l impusca, ca 
              dupa aceea o sa fie mai rau, mai rau, ii batran aicea, batraan...”.  
               
              Repetand acelasi basm si aceleasi cuvinte, batranul parca 
              imi descanta simturile. Prelungirea vocalelor producea un ritm 
              halucinant, ca un suier molipsitor, vorbea despre potopuri, nouri 
              repezi si vanturi, iti legana intreg sufletul ca intr-o dormitare 
              plina de suspinari si surasuri. Aproape ca nu-l mai auzeam, aproape 
              ca nu simtisem cand in ograda au intrat - si nu stiu sa-i fi poftit 
              cineva - tarani casvaneni, in frunte cu hatrul satului Arbore, 
              Grigore Manoila, asezandu-se pe unde-au apucat, ascultand si ei, 
              fara un cuvant, aceasta poveste de demult.  
               
              La urma, iesind 
              cu totii din mutenie, casvanenii se pornira sa vorbeasca, dar toti 
              deodata si despre cu totul altceva. Curios este ca imediat au 
              inceput cu totii sa rada si eu nu pricepeam in ruptul capului de ce 
              radeau, caci nimeni nu spusese vreo gluma. Un raset inspaimantator, 
              hohot de casta, profund si sanatos, cu mine in mijlocul lor, 
              privindu-i nedumerit. Si toata carnea fetelor si pantecelor li se 
              misca si, pentru o clipa, observandu-i un licar in coada ochiului 
              lui nea Grigore, am avut impresia ca de fapt de mine radeau, dar 
              asta nu mai avea nici un fel de importanta. Gasisem Tara 
              Solomonarilor.  
               
               
               
              |   
       |